- I tydzień:
– Ćwiczenia logopedyczne:
- zadania logopedyczne
- gra gimnastyka buzi i języka
- ćwiczenia logopedyczne
- ćwiczenia logopedyczne
- II tydzień
– Zabawy logopedyczne – ćwiczenia logopedyczne warg
– Zabawa logopedycznych w domu
– Propozycja ćwiczeń słuchowych, które można wykonać w domu – stanowią one część profilaktyki logopedycznej:
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- III tydzień
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- Propozycja ćwiczeń usprawniających aparat mowy
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- ćwiczenia
Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny mogą stać się okazją do wspólnej zabawy rodziców z dziećmi. Warto też pamiętać, że z dzieckiem należy ćwiczyć systematycznie, codziennie po kilka minut dostosowując liczbę ćwiczeń, ich powtórzeń do możliwości danego dziecka.
- IV tydzień
- V tydzień
– Zestaw kart logopedycznych do ćwiczeń słuchu fonematycznego różnicowania głosek 3 szeregów.
Karty można wydrukować i wyciąć. Wówczas dziecko ma możliwość zaznaczania klamerką odpowiedniej głoski i tym samym usprawniać rączkę.
Jeżeli nie ma możliwości drukowania mówimy głośno wyraz, a dziecko wskazuje głoskę, którą słyszy na początku wyrazu.
– Ćwiczenia słuchowe w domu cz.5
- VI tydzień
– Z okazji Światowego Dnia Ziemi zapraszam na gimnastykę buzi i języka z naszą planetą 😊
Ćwiczenia artykulacyjne powinny być wykonywane bardzo dokładnie, bez pośpiechu. Należy pamiętać aby czas trwania i liczbę powtórzeń dostosować do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka.
Lepiej ćwiczyć krótko, ale kilka razy dziennie:
– 3-5 minut z trzylatkiem,
– do 10 minut ze starszym dzieckiem
– Ćwiczenia artykulacyjne warg i języka
– Domowe ćwiczenia słuchowe dla dzieci
Zestaw ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową oraz koncentrację na bodźcu słuchowym z wykorzystaniem przedmiotów i sprzętów codziennego użytku. Podczas wysłuchiwania i rozpoznawania dźwięków, dziecko powinno mieć zamknięte lub zasłonięte oczy
- VII tydzień
– Ćwiczenia artykulacyjne warg i języka. Zakręć kołem i wykonaj wylosowane ćwiczenie. Udanej zabawy 🙂
– Ćwiczenia gramatyczne
Cel:
• rozwijanie zasobu słownictwa
• rozwijanie świadomości językowej
Rodzic czyta dziecko odpowiada.
- VIII tydzień:
ZAGADKI
Zagadki służą poprawie koncentracji uwagi na materiale słownym. Teksty zagadek rozwijają również myślenie dziecka, które musi oderwać się od konkretu i na podstawie informacji językowej odgadnąć nazwę desygnatu.
Można wydrukować, wyciąć.
Dziecko losuje zagadkę, rodzic czyta.
Dziecko dobiera prawidłowy obrazek nazywa go.
Jeżeli nie ma możliwości drukowania można tylko przeczytać dziecku.
- zagadki
- zagadki
- domowy poszukiwacz – instrukcja
- domowa przypominajka
- IX tydzień
- X tydzień
Karta „Biedronka” może mieć kilka zastosowań na zajęciach logopedycznych.
Zadanie 1. Ćwiczenie oddechowe.
Przenieś na wdechu kropki na sylwetę biedronki z wykorzystaniem słomki.
Zadanie 2. Ćwiczenie oddechowe z kostką do gry.
Rzuć kostką. Policz oczka. Przenieś na sylwetę biedronki tyle kropek ile oczek wskazała kostka. Kropki przenoś wykonując wdech oraz wykorzystaj słomkę. (określ na którą stronę dziecko ma przenosić kropki – ćwiczenie orientacji przestrzennej: prawa/lewa strona).
Polecam do ćwiczeń nr 1 i nr 2 z wykorzystaniem słomki i przenoszeniem kropek użyć sylwety biedronki w kolorze – najlepiej takiej, wyciętej przez dziecko z kolorowego papieru.
Zadanie 3. Ćwiczenia artykulacyjne.
Dziecko przykleja kropki na sylwecie biedronki. Przy każdej przyklejonej kropce logopeda zapisuje utrwalany wyraz. Dziecko wypowiada go i koloruje kropkę (niekoniecznie czarnym kolorem 😉
Zadanie to można utrudnić dołączając do niego elementy z zadania nr 1 – słomkę oraz elementy z zadania nr 2 – kostkę do gry. Wtedy robi się ciekawie!
Udanej zabawy! 🙂
Żródło: logopestka.pl
- ćwiczenia
- ćwiczenia
- szablon biedronki
- gotowa biedronka
- XI tydzień
- Gimnastyka buzi i języka z supermamą
- Ćwiczenia wzbogacające słownictwo
Jednym z takich ćwiczeń jest gra w przeciwieństwa. Jest to element, który pozwala dziecku poznać nowe słowa oraz powiązać je z innymi. Poznaje się równocześnie dwa słowa, które są ze sobą związane, a dodatkowo kojarzone z obrazem (w postaci karty).
Propozycja zabawy
Najpierw wprowadzamy dziecko w temat, mówiąc że będziemy rozmawiać o przeciwieństwach i wymieniamy kilka par, następnie układamy wybrane karty w rzędzie na górze stolika. Należy ilość par dostosować do dziecka, na początek do pracy z 3-latkiem wystarczy 6 par antonimów. Pozostałe karty układamy w stos. Bierzemy kartę ze stosu i układamy ją pod pierwszą kartą w rzędzie. Nazywamy obie karty i pytamy dziecko, czy to są przeciwieństwa. Jeżeli nie, losujemy kolejną kartę. Powtarzamy czynność przy kolejnych kartach, aż do wyczerpania stosu.
Propozycja zabaw bez drukowania kart
Rodzic rozpoczyna zdanie, zadaniem dziecka jest użyć przeciwieństwa.
– Jaś biega wolno a Małgosia…(szybko)
– Jaś ma czyste ręce a Małgosia…(brudne)
– Piesek Jasia jest mały a piesek Małgosi jest…(duży)
– Plecak Jasia jest ciężki a plecak Małgosi jest…(lekki)
- XII tydzień
„Łap za słówko” – propozycja gry logopedycznej
Gracze wybierają sobie swoją miniplanszę (cztery obrazki po każdej ze stron planszy). Ich zadaniem jest zgromadzić wszystkie swoje obrazki, przesuwając się po planszy. Obrazek uznajemy za złapany, kiedy gracz zakończy na nim swój ruch pionkiem. Liczbę pól określamy, rzucając kostką.
Gry nie trzeba drukować. Wystarczy Paint.
Gdyby zniknęły z domu wszystkie kostki 😉
https://www.curriculumbits.com/prodimages/details/maths/singledice.html
Są plansze dla starszych dzieci – głoska CZ, Ż i dla
młodszych z prostymi wyrazami.
Autor gier: Aleksandra Rosińska
- XIII tydzień
- dla rodziców
- dla rodziców
- ćwiczenia oddechowe
- artykulacyjny bukiet
- artykulacyjny bukiet
- XIV tydzień
- XV tydzień
– Ćwiczenia artykulacyjne buzi i języka – „Lody”
Tym razem ćwiczymy narzędnik odpowiadający na pytania ,,z kim? z czym?”.
Poniżej dwa warianty ćwiczenia. Pierwszy – wycinamy ilustracje z karty 1B i dowolnie układamy w szybkach auta. Mówimy: ,,Tata jedzie z MAMĄ”, ,,Babcia jedzie z KOTEM” itd. Drugi wariant – wycinamy ilustracje z karty 2B i układamy w wagonikach pociągu. Mówimy: ,,Słoń jedzie z MAŁPKĄ.”, ,,Panda jedzie z SOWĄ” itd.
W ten sposób stworzycie wiele kombinacji zdań.
Jeżeli nie ma możliwości drukowania można narysować pociąg i użyć naklejek lub powycinać z dzieckiem z gazeta obrazki.